Hur chatt kommer öka konverteringen på din hemsida
Du har bra med trafik på din hemsida och du kan se att besökarna klickar runt – men i slutändan konstaterar du att besöken sällan leder till någonstans. Hur får man besökare att göra det man vill? Det finns såklart många olika metoder att använda sig av. I det här inlägget kommer vi diskutera hur chatt kan användas för att öka konverteringen på hemsidor.
Vad betyder konvertering?
Inom marknadsföring och försäljning pratar man ofta om konvertering. Konvertering betyder enkelt förklarat omvandling, att besökaren eller kunden gör det man vill att hen ska göra. Det är därför viktigt att veta vad man har för mål. Vad vill man att besökarna ska göra när de besöker hemsidan? Målet kan exempelvis vara att besökaren köper en produkt eller en tjänst, skriver upp sig på ett nyhetsbrev eller skapar ett konto. Det här skiljer sig från företag till företag och det är inte ovanligt att ett företag har flera mål.
När besökaren gör något av målen så sker en konvertering. Man brukar mäta konvertering i procent, där den så kallade konverteringsgraden visar hur många procent av de som besöker hemsidan utför något av målen.
Hur chatt ökar konverteringsgraden
Den vanligaste anledningen till att besökare tar kontakt med företag är att de har frågor kring en produkt eller en tjänst. Kommunikationen i det här stadiet är därför väsentlig för konverteringsgraden – svaret kan ju vara det som avgör om besökaren kommer att genomföra köpet. Tyvärr är det ofta så att besökarna måste lämna hemsidan för att mejla eller ringa när de vill komma i kontakt med kundtjänst. Det här är ett problem då dröjsmål distanserar besökaren från det hen gjorde på hemsidan. Lång väntan kan betyda att besökaren väljer att inte återkomma igen eller kanske vänder sig till ett annat företag.
Så vad kan vi lära oss av detta? Företag behöver öka sin närvaro på sin hemsida. Besökare måste på ett enkelt sätt kunna ta kontakt för då ökar chansen att de faktiskt genomför, exempelvis, sina köp. Chatt är i dagsläget det bästa verktyget för att åstadkomma detta. Med chatt kan företag snabbt hjälpa sina besökare på en plattform som inte kräver att de måste lämna hemsidan.
Men det räcker inte bara med att ha en chatt. Nyckeln till en ökad konverteringsgrad ligger i hur man använder chatten. Här nedan kommer tre enkla tips som fungerar.
Var en människa
Först och främst, visa besökarna att de kommunicerar med en människa. Låter det lite fånigt? Det är klart att du är en människa. Men kommunikationssätt kan ofta skilja sig åt beroende på plattform. Exempelvis så har kundservice genom mejl ofta en ganska stel struktur. Chatt i jämförelse är någonting som de flesta av oss använder till vardags i mer informella sammanhang. Det ger kundservice lite friare tyglar.
Chatt-konversationer med kundservice bör upplevas som ett avspänt samtal mellan två individer. Det ska vara tydligt att besökaren inte talar med en bot eller att kundservice bara klistrar in förskrivna svar. Men det betyder samtidigt inte att kundservice ska vara lika informell som när de skriver till sina vänner. Det bästa är en blandning mellan en professionell men ändå avslappnad ton, som förhoppningsvis gör att besökaren känner tillit till företaget.
Tips! Överväg att nyttja möjligheten att ha en profilbild i chatten. Det ger ett trevligare intryck!
Ha en plan
Skapa en plan för hur företaget ska hantera olika chatt-scenarion. Ta fram exempel på konversationer som inte ledde någonstans och analysera dem. Hade man kunnat göra någonting annorlunda? Gör detta regelbundet och uppdatera planen så att den kontinuerligt utvecklas och blir bättre. Det kanske låter som onödigt arbete men det kommer hjälpa! Resultatet blir att man i framtiden har gott om verktyg att använda sig av för att hjälpa besökarna på bästa sätt – samtidigt som man har utförliga strategier för att öka konverteringsgraden.
Ställ rätt frågor
Utan tydliga frågor så riskerar man fastna i konversationer som inte leder någonstans. När man chattar med besökare så gäller det därför att ställa frågor som hjälper besökarna att ta ett beslut, men som också förhoppningsvis styr dem mot konverteringsmålen.
Det här kan dock vara en balansgång. Om målet är att sälja en produkt så är det viktigt att besökarna inte känner att försäljning är det enda företaget bara bryr sig om. Besökarnas behov måste stå i centrum. Samtidigt vill man inte att besökaren lämnar hemsidan utan att det har skett en konvertering, bara för att man inte förde konversationen dit.
Så vad ska man göra? Agera som en hjälpande hand så besökaren inte känner någon press. Men ha också i bakhuvudet att chatt ger möjligheter till ökad konvertering som man inte vill gå miste om. Så våga använda chatten till er fördel!
Blev du nyfiken på chatt? Här kan du läsa mer om chatt till hemsidor.