Några tips på hur du optimerar din chatt!

 

 

Att skaffa chatt till hemsidan är ett riktigt bra steg för att öka den digitala närvaron och bli mer tillgänglig inför sina besökare! Chatten kan användas för att öka konverteringen, marknadsföra varor/ tjänster och erbjuda förstklassig kundservice. Jibber har skapat flera funktioner för att förenkla användarnas arbete och förbättra chatt-prestationen.

 

Här nedan kommer några tips på hur du använder chatten på ett mer effektivt sätt:

 

 

Visa att du finns tillgänglig med Automeddelanden

 

När du går in i en butik så är det vanligt att personalen som jobbar där hälsar dig välkommen, vilket du nog tycker är ganska trevligt. Hälsningen gör dig kanske till och med mer villig att kontakta personalen om du har några frågor.

 

Samma situation går att skapa på hemsidan med chattfunktionen automeddelande. Ett automeddelande är ett meddelande som dyker upp ovanför chattbubblan. Genom att skapa automeddelanden så kan du hälsa människor välkomna när de besöker din hemsida. Exempel på automeddelande kan vara: ”Hej! Vi finns tillgängliga här i chatten om du har några frågor!” eller ”Välkommen! Kan vi hjälpa dig med någonting?”.

 

Du kan såklart anpassa automeddelandet utifrån situation, sida och tid på dygnet. Vårt tips är att skapa olika automeddelanden till hemsidans sidor, då dessa har olika innehåll och syften.

 

 

 

 

 

 

Spara tid med hjälp av Snabbsvar

 

När du har använt dig utav chatt ett tag så märker du säkert att vissa frågor återkommer. Är frågorna generella för din verksamhet så är det naturligt att ha dem i chattens FAQ.

 

Men när en besökare ställer frågan i chatten så är det viktigt att svara där. Det kan dock vara tidskrävande att manuellt skriva samma sak flera gånger, eller så kan det kännas otympligt att behöva ha ett separat dokument med svar som man klistrar in i chatten.

 

I Jibbers chatt finns en funktion som vi kallar för snabbsvar. Där förbereder du färdiga fraser och svar på vanligt förekommande frågor. Snabbsvar finns direkt i dashboarden där du chattar med dina besökare, så det tar bara en sekund att svara!

 

 

 

 

Ta hjälp av Autorespons när du har mycket att göra

 

Ibland händer det att du inte kan svara snabbt när en besökare skriver i chatten. Du kanske sitter upptagen i telefon, någonting oväntat har dykt upp som kräver din uppmärksamhet eller så är det väldigt många som skriver i chatten samtidigt.

 

Du kanske oroar dig över att besökarna förväntar sig få ett svar direkt när de skriver, och att de blir frustrerade om du inte gör det. Det finns som tur är en lösning!

 

Autorespons är ett meddelande som dyker upp i chatten. Du bestämmer själv hur lång tid efter att en besökare har skrivit som autoresponsen aktiveras. Autoresponsen ber besökaren fylla i sin email-adress om hen inte vill vänta kvar i chatten på att du svarar där, och du kan då återkomma den vägen istället.

 

 

 

 

 

Samla information om besökare genom Användarformulär

 

Vissa företag och verksamheter vill ha lite mer information om en besökare innan en chattkonversation kan påbörjas.

 

Användarformulär är en valbar funktion där du kan begära att besökare fyller i vissa uppgifter innan de kan börja skriva i chatten. Du kan i dashboarden ställa in vilka uppgifter du önskar – namn, email, telefonnummer och/ eller kundnummer.

 

 

 

 

Chatten är användbar, även när du inte är online!

 

Det finns ett offline-läge till chatten, där chatten ställs om till ett formulär när du slutar vara online. Besökare som trycker på chatten för att komma i kontakt med dig ombeds då att fylla i sina uppgifter, så att du kan återkomma vid ett senare tillfälle.

 

 

 

 

Ha koll, var du än är, med vår app

 

Oroa dig inte för att missa viktiga konversationer bara för att du inte har datorn nära till hands. Med Jibbers app så är det möjligt att ha full koll på inkommande meddelanden även när du är ute på språng!

 

 

Ladda ner appen här:

 

 

 

 


Vill du veta mer om Jibber? Läs mer om hur vår chatt till hemsidor fungerar eller prova gratis idag!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *