Träffa Jibbers grundare Fredrik Broberg
Det är äntligen dags att introducera Jibbers grundare Fredrik Broberg. Han skapade Jibber under 2016 och nu snart tre år senare så är företaget mer än redo att ta plats på den svenska IT-marknaden. I den här intervjun berättar Fredrik om historien bakom Jibber.
Vad arbetade du med innan du skapade Jibber?
– Innan Jibber grundades så jobbade jag inom hotell- och resebranschen. Efter ett par år av det så bestämde jag mig för att vidareutveckla mig inom hotell, och sökte till en managementutbildning utomlands. Det var en spännande och lärorik tid i mitt liv där jag fick många kontakter och nya erfarenheter.
Lärde du dig någonting speciellt under den perioden som du har användning utav idag?
– Det finns så mycket! Men om jag bara skulle välja en sak så är det vikten av att jobba effektivt i ett team. Det är a och o att få alla i teamet att trivas på jobbet och känna sig delaktiga. Det är verkligen centralt för att skapa en sammanhållen företagskultur där alla vill göra sitt bästa och ständigt utvecklas. Jag är dessutom övertygad om att det märks utåt när medarbetare känner stolthet i arbetet de gör.
Hur kom du på idén om Jibber?
– Tanken att jobba med entreprenörskap har aldrig känts främmande för mig, och då med en inriktning mot tjänster som förenklar och skapar nytta för människor och samhället. Från början var dock Jibber någonting annat än den chatt-tjänst det är idag. Men under den utvecklingens gång så såg jag ett tydligt behov och en alltmer ökad efterfrågan av chatt till hemsidor, och bestämde mig att ändra riktning. Det var såklart inte ett helt lätt beslut att köra på ett nytt spår, men alla erfarenheter som jag samlat på mig under resans gång är guld värt idag.
Vad har det funnits för utmaningar på vägen?
– Många! En stor utmaning för mig personligen var att jag kom in i en helt ny bransch. I början handlade mycket om att prova sig fram och lära sig på vägen. Om jag ska försöka sammanfatta med tre ord: kompetens, kapital och uthållighet. Allt det måste finnas för att en idé ska kunna lyfta.
Men jag vill tillägga att utmaningar inte behöver vara dåliga! Man lär sig mycket av dem. Jag lärde mig tidigt att vision och vilja är otroligt viktigt. Man måste hela tiden motivera sig själv med att tänka positivt. Så gott det går i alla fall! Se motgångar som lärdomar vilka gör dig bättre rustad att klara framtida utmaningar.
Vad är det som gör Jibber annorlunda gentemot sina konkurrenter?
– Många andra chatt-tjänster är dyra, lite krångliga och har långa bindningstider. Allt sådant gör såklart att många företag blir avskräckta från att våga prova chatt på deras hemsidor.
Vi fokuserar mycket på tillgänglighet i olika former. Jibber är en chatt med avancerade funktioner i ett prisvärt paket – vilket gör att fler kan ta del av chatt-tjänsten. Tillgängligheten går såklart även hand i hand med användarvänligheten. Tjänsten är lätt att komma igång med och använda, för alla, oavsett teknisk bakgrund. Vi har dessutom inga bindningstider. Jag brukar säga att levererar man en bra tjänst så behöver man inte binda upp sina användare – de kommer vilja stanna kvar!
Vad har varit roligast under Jibbers resa?
– Att se något man själv och teamet har lagt ner hjärta och själ i ta form och leverera. Det är ovärderligt.
Vad ser du fram emot nu framöver? Vad är nästa steg för Jibber?
– Just nu händer det väldigt mycket bakom kulisserna här på Jibber och mycket kommer hända under 2019. Det släpps hela tiden ny funktionalitet som gör tjänsten ännu bättre. Vi planerar att etablera oss på ytterligare en ort under det här året och vi har även påbörjat arbetet för att gå internationellt, vilket jag och teamet är riktigt taggade på!