3 skäl till varför chatt på företagets hemsida kommer öka er försäljning
Chatt på företags hemsidor är väldigt effektivt när det kommer till kundservice. Men vad många inte tänker på är att chatt också har stor potential för företag att använda i försäljningssyfte. Vi listar 3 anledningar till varför chatt borde vara standard inom e-handeln.
1. Trygghet för kunderna
E-handel i dess optimala form ska vara minst lika enkelt som att handla i en fysisk butik. På samma sätt som det i butiker finns säljare närvarande under kundernas besök, så är det lika viktigt att hjälp finns på plats när kunderna besöker er hemsida. Säljarnas främsta uppgift är att vara behjälpliga om det skulle uppstå frågetecken hos kunden.
“Men har kunderna några frågor så kan de ju ringa eller mejla vår kundtjänst?”
Att kontakta kundtjänst tycker dock många kunder är besvärligt. Genom att hänvisa kunderna till kundservice för man dessutom bort dem från själva produktsidan. Det ökar risken för att kunderna inte återvänder igen.
Chatt handlar istället om trygghet för kunderna. Att ha någon nära till hands när de handlar online hjälper kunderna att göra säkra och genomtänkta val, på samma sätt som om de handlat i en fysisk butik. Så fort kunderna känner sig trygga så ökar därmed chansen att de genomför sina köp.
2. Tid är pengar – för både kunder och företag
Internet präglas på många sätt av effektivitet. Vi har blivit vana vid att ha oändligt med information tillgängligt bara ett knapptryck bort. På grund av detta förväntar sig människor att de snabbt ska få svar på sina frågor.
Inom e-handeln blir detta speciellt påtagligt. Kunder vill kunna ta beslut relativt snabbt. Får kunderna inte hjälpen de behöver inom en ganska kort tidsram så ökar risken att kunderna istället vänder sig till en konkurrent som kan erbjuda det. Lång väntan på svar leder ofta till att företag går miste om betydande intänkter. Genom att ha en chatt på hemsidan kan företaget på ett mer effektivt sätt arbeta för att förhindra detta, genom att vara aktiva och behjälpliga via chatten.
Men en chatt sparar inte bara tid för kunderna, utan också för företagets anställda. Mycket av den ineffektiva tiden som anställda tidigare lagt på att exempelvis svara på mejl eller i telefon, kan nu läggas på att hjälpa fler kunder på ett snabbare och mer effektivt sätt via chatt. Genom att lägga fokus på rätt saker så kan företag spara väldigt mycket tid varje vecka.
3. Ett personligare bemötande som alla tjänar på
Chatt ger mer frihet till både kunder som anställda då chatt är ett mer informellt kontaktformat än den klassiska kundservicen. Då många kunder dessutom använder sig av chatt i privata sammanhang så blir en chattkonversation ofta mer oreserverad och avslappnad.
Genom att ta bort färdigskrivna manus och istället låta de anställda möta kunderna som individer så presenteras helt nya möjligheter till försäljning. Det personliga bemötandet betyder att företaget får utrymme att ge kunderna köpråd utifrån deras önskemål, samt att de även kan tipsa om andra varor som kan vara relevanta för kunden.
Att effektivisera kundtjänsten, bygga långsiktiga relationer med sina kunder och öka intäkterna är någonting som alla företag kontinuerligt arbetar för att förbättra. Av de anledningarna borde alla företag som sysslar med någon typ av e-handel överväga att på sin hemsida skaffa någon typ av chatt.
Jibber är en smart, enkel och prisvärd chattjänst för alla företag, stora som små. Klicka här för att läsa mer om vår tjänst.