Intervju med Jibbers sales manager Jonas

Jonas Törne jobbar som sales manager på Jibber och sköter mycket av kommunikationen med befintliga och potentiella användare. Han började jobba här i början av året och nu känner vi att det är på tiden att han får en ordentlig presentation!



Berätta gärna lite om din bakgrund! Hur hamnade du i Lund?

Jag är född och uppvuxen i Uppsala. Sen, som så många andra, flyttade jag ner till Lund för att studera. Efter min examen har jag blivit kvar i Lund då jag trivs så pass bra här nere i Skåne.


Hur kom du i kontakt med Jibber?

I samband med att jag skulle påbörja min karriär som säljare så var Jibber redo att bege sig ut ordentligt på marknaden. Händelsevis så hittade vi varandra och träffades för ett första möte – som sen blev ett andra och ett tredje möte. Jibbers chatt och varumärke och min vilja att arbeta med kundkontakt och försäljning matchade varandra, och så blev jag en del av Jibber.


Och vad var dina första intryck när du började jobba här?

Teamet och företagskulturen! Teamet är ungt, drivet och har stora ambitioner. Från första början blev det tydligt att Jibber utnyttjar att det finns många personligheter med olika styrkor i företaget. När större beslut ska tas vägs ofta allas åsikter in för att få olika perspektiv på saken. Det gillar jag!


Hur ser din arbetsdag ut?
Det mesta av min tid lägger jag på våra användare. Det viktigaste för mig är att alla användare är nöjda och att de får ut så mycket som möjligt av vår tjänst. Ibland hör våra användare av sig för att få tips eller vägledning, och då är det min uppgift att ta reda på hur vi kan hjälpa dem på bästa sätt.

Utöver den delen av mitt arbete så lägger jag även mycket tid på att upprätta och förvalta kontakter! Det handlar om att presentera oss på bästa möjliga sätt för nya användare. Det är även centralt att engagera och motivera dessa till att göra en satsning på ett nytt verktyg som verkligen lyfter deras hemsida och gör skillnad.


Är det någonting speciellt som nya användare reagerar på när de kommit igång med Jibber?

En reaktion jag ofta får av nya användare är något i stilen med “Vad enkelt det är att använda!”. Det är tacksamt att jobba med en tjänst som användare har lätt att sätta sig in i och fatta tycke för.


Vad är de vanligaste frågorna du får om Jibbers chatt?
Den vanligaste frågan jag brukar få från ett företag som aldrig använt sig av chatt är hur mycket tid de måste lägga på att svara i chatten. Mitt svar på den frågan är att det kan variera, exempelvis beroende på bransch. Viktigast är dock att berätta för en potentiell Jibber-användare att man vill chatta med besökare. Hör en besökare av sig i chatten så är ju det en tydlig signal att hen är intresserad. Är det mycket trafik i chatten? Grattis! Företaget har många intresserade kunder som blir glada för snabba svar på sina frågor.


Vad ser du fram emot härnäst?
Jag ser fram emot hösten efter en lugnare sommar. Det finns många företag där ute som ännu inte har maximerat sin digitala närvaro. Hösten är ett perfekt tillfälle att göra satsningar och implementera nya verktyg som kan effektivisera verksamheten!


Vill du veta mer om Jibber? Läs mer om hur vår chatt till hemsidor fungerar eller prova gratis idag!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *