Chatt för kundservice, marknadsföring och försäljning

 

 

Det börjar bli allt viktigare för företag att öka sin tillgänglighet på webben. Chatt tillåter företag att möta människor direkt när de besöker företagets hemsida. Företag blir samtidigt allt mer kreativa med hur de använder chatt. Det är ett mångsidigt verktyg som kan fylla flera olika syften och genom att vara uppfinningsrika så kan de maximera sin digitala närvaro.

 

I det här inlägget tänkte vi gå in på hur man kan använda chatt på tre olika sätt: kundservice, marknadsföring och försäljning.

 

 

Kundservice

Under de senaste åren har snabb kommunikation med företag blivit allt viktigare för besökare. Det gör att det ställs hårdare krav på företagens kundservice. Att tvinga människor att sitta i långa telefonköer eller att ge dem ett mejl-svar inom 48 timmar är inte längre hållbart.

 

Chatt är det perfekta verktyget för att snabba på kommunikationen, och det finns egentligen ingen anledning till att inte inkludera chatt i sin kundservicestrategi. Genom att ha en chatt så hjälper företag på plats, på hemsidan, istället för att tvinga besökare att ringa eller mejla.

 

 

Marknadsföring

Chatt kan såklart användas till mer än bara kundservice. Det bör såklart även ses som ytterligare en kanal där man kan marknadsföra sina produkter, tjänster och sitt varumärke. Det finns dock fler sätt som chatt kan gynna marknadsföringen.

 

Ett problem med hemsidor är att de saknar en slags mänsklig närvaro. Genom att företag skaffar en chatt så får deras hemsida mer liv. Det främjar dessutom interaktiviteten med människor som besöker hemsidan och det gör det lättare för företag att skapa positiva relationer med sina besökare. Det påverkar såklart hur besökarna uppfattar företagets varumärke.

 

På det här sättet kan man även samla in feedback på ett annat sätt än att mejla ut undersökningar, vilket ger insikter som kan användas för att förbättra verksamheten.

 

 

Försäljning

En av de vanligaste anledningarna till att människor tar kontakt med företag är att de har frågor kring en produkt eller en tjänst som de är intresserade av att köpa. Kommunikationen som sker här är därför väldigt viktig, då svaret kan vara det som avgör om köpet genomförs eller inte.

 

Att man via chatt finns tillgänglig under människors besök på hemsidan så ökar chansen att en konvertering sker, samtidigt som risken att besökarna söker sig till en konkurrent minskar. 

 

 

 


Vill du veta mer om Jibber? Läs mer om hur vår chatt till hemsidor fungerar eller prova gratis idag!

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *