Vår nya dashboard är live!

 

Nu är den äntligen här! Förra veckan bytte Jibber dashboard. Dashboarden har varit väldigt efterlängtad av oss eftersom den tillåter oss att utveckla nya features på ett sätt som tidigare inte var möjligt.

I det här inlägget kommer en av Jibbers utvecklare att presentera dashboarden och dess funktioner, samt berätta lite om utvecklingsteamets tankar under skapandet av den.

Så med det sagt, här kommer Andy Trinh som är software developer på Jibber! 

 


 

 

I takt med att Jibbers funktionalitet förbättras så tillkommer många utmaningar som vi utvecklare måste hantera. Kodbasens komplexitet ökar kontinuerligt, och för att kunna underhålla och vidareutveckla vår produkt så måste vi ha en konsistent och skalbar kodbas – något vi kände den gamla dashboarden saknade. Vi var helt enkelt inte helt nöjda med den.

Inom utvecklingsteamet kom vi fram till att vi behövde en mer flexibel kodbas att arbeta med för att tillgodose våra användares behov. Vi bestämde oss därför för att bygga en ny från grunden. I samband med detta passade vi även på att designa om vårt användargränssnitt.

Vi är minst sagt otroligt nöjda med resultatet då vi känner att den nya dashboarden speglar vår vision: både ur ett designer- och tekniskt perspektiv!

 

Här nedan kommer en kort genomgång av den nya dashboarden:

 

 

ClientChat

 

 

Jibber erbjuder självklart sätt att skräddarsy sin chattbubbla! Detta görs under “ClientChat”. Här kan användaren exempelvis ändra utseendet på chattbubblan, lägga till vanliga frågor och svar till sina besökare och konfigurera automeddelanden.

 

 

 

 

Vi har gjort det väldigt enkelt att skapa en FAQ!

 

 

 

 

Eftersom vi fått en del frågor om automeddelanden så går jag in lite mer på det. Har en användare valt att konfigurera ett automeddelande så kommer ett meddelande poppa upp från chattbubblan på hens hemsida.

Vad som ska stå där bestämmer användarna själva. Det är dessutom väldigt enkelt att komma igång med detta: Man skriver ett meddelande, anger vilken sida meddelandet ska dyka upp på och vilken dag/ tid – sedan är det klart!

 

 

 

 

Min profil

Det personliga bemötandet är en viktig del av chattupplevelsen! Här kan därför våra användare själva bestämma hur de välkomnar sina kunder, genom att skräddarsy profilbild och visningsnamn.

 

Historik

 

 

Under “Historik” har våra användare tillgång till sina avklarade ärenden. Det här är ett av flera sätt vi har skapat för att användarna ska kunna hitta tidigare konversationer. Klickar användaren på ett ärende i listan får hen ytterligare information om ärendet. Det kan vara när den avklarades, vilka tags som är satta och så vidare.

Vi har även inkluderat ett sökfält. Söker man exempelvis efter tidigare kunder via sökfältet så får man upp en liknande lista. Efter att ha klickat på en kund på listan får man tillgång till mer information via högerpanelen.

 

Chattfunktioner

 

 

Istället för att kontinuerligt skriva samma sak när våra användare chattar med besökare med liknande frågor, så kan man med Snabbsvar förbereda färdiga svar – detta kan spara mycket tid.

Det är enkelt att lägga till och redigera Snabbsvar. Eftersom den här funktionen är inbyggd i vår dashboard slipper användaren ha ett separat dokument med alla “standardsvar” som ständigt återkommer.

 

 

Företagsinställningar

 

 

Företagsinställningar kanske funktionellt är den minst spännande delen, men den är såklart fortfarande väldigt viktig. Här finns i huvudsak alla inställningar som inte direkt påverkar själva chatten.

Här hittar ni exempelvis Jibbers installationsinstruktioner och det är även här ni bjuder in fler medarbetare. Letar du efter fakturor? Det är här dem är, och man kan se om de är betalda eller inte!

 

 

Avslutningsvis så hoppas vi på Jibber att ni kommer tycka om den nya dashboarden lika mycket som vi gör 😃

 

Allt gott!

/Andy

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *