Underlätta distansarbetet med chatt på hemsidan!

Under de senaste månaderna har allt fler arbetat hemifrån. I och med detta så har hemsidan blivit ett viktigare verktyg i vardagen. Därför kan det vara en bra idé för företag, myndigheter och kommuner att se över vad de kan göra för att öka den mänskliga närvaron på hemsidan och ge den mer liv. Ett sätt att utveckla och förbättra detta är att skaffa en chatt till hemsidan så att besökare smidigt ska kunna ta kontakt med respektive verksamhet.

Chatten kan användas för att öka konverteringen, marknadsföra varor/ tjänster och erbjuda förstklassig kundservice. Vi på Jibber har skapat en tjänst som gör det enklare än någonsin att öka tillgängligheten på hemsidan. Här kommer ett urval av funktioner som gör att det i dessa tider blivit lättare att få kontakt med sina hemside-besökare:


Automeddelanden

När du går in i en butik så är det vanligt att personalen som jobbar där hälsar dig välkommen, vilket du säkert tycker är ganska trevligt. Hälsningen gör dig kanske till och med mer villig att kontakta personalen om du har några frågor. Samma bemötande går att skapa på hemsidan med chattfunktionen Automeddelande.

Ett automeddelande är ett meddelande som dyker upp ovanför chattbubblan. Genom att skapa ett automeddelande så kan man hälsa människor välkomna när de besöker verksamhetens hemsida. Ett exempel kan vara: ”Hej! Vi finns tillgängliga här i chatten om du har några frågor!” eller ”Välkommen! Kan vi hjälpa dig med någonting?”. Du kan såklart anpassa automeddelandet utifrån sida och tid på dygnet.

jibber snabbsvar


Snabbsvar

I chatten finns en funktion som vi kallar för Snabbsvar. Där förbereder du färdiga fraser och svar på vanligt förekommande frågor. Snabbsvar finns direkt i dashboarden där du chattar med dina besökare, så det tar bara några sekunder att svara!


Växelsystem

Det är även möjligt att välja vem i företagskontot som ska hantera ett visst typ av ärende. När ärende-typen är vald så kommer systemet dela ut ärendet till rätt person i företaget automatiskt. Resultatet blir att medarbetare slipper allt manuellt arbete med att skicka ärenden fram och tillbaka till varandra. Därmed effektiviseras kommunikationen avsevärt eftersom besökaren direkt hamnar hos rätt person.


Autorespons

Ibland händer det att du inte kan svara direkt när en besökare skriver i chatten. Du kanske sitter upptagen i telefon eller så har någonting oväntat dykt upp som kräver din uppmärksamhet. Autorespons är ett meddelande som dyker upp i chatten och som ber besökaren fylla i sin email-adress om hen inte vill vänta kvar i chatten på att du svarar. Du kan då återkomma via email vid ett senare tillfälle istället. Du bestämmer självklart själv hur lång tid efter att en besökare har skrivit som autoresponsen aktiveras.

jibber_användarformulär


Användarformulär

Användarformulär är en valbar funktion där du kan begära att besökare fyller i vissa uppgifter innan de kan börja skriva i chatten. Du kan i Jibbers dashboard ställa in vilka uppgifter du önskar – namn, email, telefonnummer och/ eller kundnummer.


jibber_offlineformulär


Offline-formulär

Det finns ett offline-läge till chatten, där chatten ställs om till ett formulär när du inte längre är online. Besökare som trycker på chatten för att komma i kontakt med dig ombeds då att fylla i sina uppgifter, så att du kan återkomma vid ett senare tillfälle.


Jibbers app

Oroa dig inte för att missa besökare bara för att du inte har datorn nära till hands. Vi har även skapat en app som gör det möjligt att ha full koll på inkommande meddelanden även när du är ute på språng!


Översiktssidan

Hur många chattkonversationer har ni i genomsnitt? Missar ni många chattkonversationer? Får besökarna vänta länge innan ni svarar? Detta är självklart viktiga frågor att få svar på. Därför har vi skapat Översiktssidan där våra användare kan skaffa sig en bra överblick kring hur deras chatt används. Läs mer om det här!



Vill du veta mer om Jibber? Läs mer om hur vår chatt till hemsidor fungerar eller prova gratis idag!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *